Downtown 5 am

Downtown 5am
mixed Media
Akademie der Bildenden Künste / Munich / 2014

 

 The human has turned into a city dweller; the urban structure, the city as principle have become imprinted into human nature. The city as organism lives and breathes, demands attention and identification, fidgets, grows and transforms into urban nodes within the network of global flows, becomes a vector in attempts to map its truisms.
Julika Meyer‘s work looks at the perceptibility of the urban. Her cityscape plays with dimensionality, texture and identity: the flatness of a picture is broken open, the spatial paradigms of urban agglomeration re-enacted in a collage whose forms and optical deficits the observer willingly readjusts into a meaningful whole, a perspective, a city. A city which in its alleged unity only upon closer inspection asks the question if identity, if the where and how of a place can be traced through visible structures. The cityscape that Julika creates bears Seoul, Tbilisi, Cairo, Lisbon, breathes others in its shapes, and offers the moment of alienation but also recognition in the point of arrival at an unknown place to the observer like a traveller.
The catalogue of forms is endless: until every shape has found its city, new cities will continue to be born. When the forms exhaust their variety and come apart, the end of cities begins.


Cities, like dreams, are made of desires and fears, even if the thread of their discourse is secret, their rules are  absurd, their perspectives deceitful, and everything conceals something else
Italo Calvino, Invisible Cities


Der Mensch ist zum Stadtbewohner geworden, die städtische Struktur, das Prinzip Stadt haben sich eingeprägt in die menschliche Natur. Die Stadt als urbaner Organismus lebt und atmet, verlangt Aufmerksamkeit und Identifikation, zappelt, wächst und verwandelt sich in urbane Knotenpunkte im Netzwerk globaler Ströme, wird zum Vektor in Versuchen der Abbildung ihrer Gesetzmäßigkeiten.
Julika Meyers Arbeit fokussiert die Wahrnehmbarkeit des Urbanen. Ihre Stadtansicht spielt mit Dimensionalität, Textur und Identität: die Flachheit eines Bildes wird aufgebrochen, das Raumgefüge urbaner Agglomeration in einer Collage nachgestellt, deren Formen und optische Defizite vom Betrachter bereitwillig in ein sinnvolles Ganzes, eine Perspektive, eine Stadt gefügt werden. Eine Stadt, die in ihrer scheinbaren Einheitlichkeit erst bei genauerem Hinsehen die Frage stellt, ob sich Identität, das wo und wie eines Ortes, aus sichtbaren Strukturen ableiten lässt. Die hier entstandene Stadt birgt Seoul, Tbilisi, Kairo, Lissabon, atmet andere in ihren Formen, und bietet dem Betrachter wie einem Reisenden den Moment der Fremde aber auch des Wiedererkennens der Ankunft an einem neuen Ort.

Text / Sara-Duana Meyer