Garaus // curfew // Bavarian Trilogy #2

Garaus // curfew // Bavarian Trilogy #2
mirror, beer garden set, carpet, soundinstallation
former police station /  AAber Art Space / Munich / 2012

 A former office in an abandoned police headquarters in Munich is transformed into an interrogation room by artificial walls, a carpet, and a one-way mirror. The door drops shut once the visitor enters. Inside the door handle is missing, the only way to get out again is to knock or shout to be noticed, until someone opens the door from outside.
The light comes from bright, glaring neon lights on the ceiling, the floor is covered with gray carpet. The room is empty except for a beer garden set consisting of a table and two benches. In the back there is a large mirrored glass surface associated with interrogation situations. Also torture immediately comes to mind. This effect is further supported by the audio installation. From hidden speakers the Royal Bavarian Defiliermarch screams at ear-battering volume. The volume swells up and down, distorted brassy painful noise.
The work illustrates the tension between the Munich police and the residents of this city. On the one hand operates the executive power under often arbitrary rule, constantly monitors, controls and punishes. On the other hand we find an almost omnipresent call to constant cozy comfort and alcoholic excess.
The amount of brightness and the volume of the march music in the room are exactly as in an Oktoberfest tent. Even the beer benches are the same. But locked in a white room, observed through a mirrored window and especially without alcohol the whole situation turns into torture. For me, this situation creates a distorting mirror of Munich, at the same time beautiful and terrible, cozy and agonizing.

The original title “Garaus“ refers to an old Southern German term for the hour curfew.

 

Ein ehemaliger Büroraum in einem verlassenen Münchner Polizeipräsidium wurde durch künstliche Wände, Teppich, Beobachtungsspiegel in einen Verhörraum verwandelt. Hinter dem Besucher fällt die Tür ins Schloss. Er kann von selber nicht heraus gelangen, der Türgriff innen fehlt. Er muss sich durch klopfen oder rufen bemerkbar machen um den Raum zu verlassen.
Das Licht kommt von grellen, beissend hellen Neonröhren an der Decke, der Boden ist mit grauem Teppich bedeckt. Der Raum ist leer bis auf eine Biergartengarnitur, bestehend aus einem Tisch und zwei Bänken. Auf der Rückseite befindet sich eine große verspiegelte Glasfläche deren Anmutung man aus Verhörsituationen zu kennen meint. Auch an Folter denkt man sofort. Dieser Effekt wird noch durch die Audio Installation unterstützt. Aus versteckten Lautsprechern schallt ohrenbetäubend der Königlich Bayrische Defiliermarsch. In der Lautstärke auf und abschwellend und mit einem Dröhnen verstärkt.
Die Arbeit verdeutlicht das Spannungsfeld zwischen der Münchner Polizei und den Bewohnern dieser Stadt. Das einer oft willkürlich operierenden Polizeistaatlichkeit die permanent beobachtet, kontrolliert und bestraft. Auf der anderen Seite eine schon fast omnipräsente Aufforderung zur ständigen Gemütlichkeit und alkoholischem Exzess.
Helligkeit und die Lautstärke der Marschmusik im Raum sind exakt wie in einem Oktoberfestzelt. Auch die Bierbänke sind die selben. Aber eigesperrt in einem weissen Raum, beobachtet durch ein verspiegeltes Fenster und vor allem ohne Alkohol verwandelt sich das ganze in Folter.
Für mich entsteht dadurch ein  Zerrspiegel Münchens, schön und schrecklich, gemütlich und quälend.
Der Begriff „Garaus“ ist ein alt Süddeutscher Begriff für die Polizeistunde b.z.w Sperrstunde.